Limba si literatura romana caiet de lucru pentru clasa a V-a
Dragi elevi de clasa a V-a, stimati colegi si parinti,
Clasa a V-a inseamna pentru fiecare copil intrarea intr-o alta varsta educationala, pe care o asteapta cu speranta si cu emotie, dat fiind contextul nou in care o va trai: mai multi profesori, alti colegi, poate o scoala noua. Noi, adultii, profesori si parinti, avem datoria de a face usoara si frumoasa trecerea de la ciclul primar la cel gimnazial, atat prin crearea unui climat scolar cald si sigur, cat si prin conceperea unor lectii creative, ludice si relaxante, care sa ii dezvolte copilului increderea in sine, potentialul intelectual si deprinderea de a colabora.
Aceste premise ne-au indemnat sa concepem un Caiet de lucru, ca o solutie agreabila si eficienta de parcurgere temeinica a programei scolare, fara a sacrifica vreo clipa grija pentru curiozitatea copilului de 11 ani, pentru dorinta de joaca, de comunicare si de cunoastere a lumii firesti la aceasta varsta. Avand peste 20 de ani de experienta la catedra, noi, autoarele, ne-am imaginat cu mult realism problemele cu care se pot confrunta colegii profesori si parintii elevilor in momentul schimbarii programei scolare, chiar daca acest lucru presupune, de fapt, simplificarea si accesibilizarea ei. Am gandit, de aceea, o invatare in mai multi pasi si din mai multe perspective, cu strategii de predare-invatare-evaluare concepute integrat si focalizate pe competentele si continuturile din programa scolara.
Astfel, cele cinci capitole ale Caietului de lucru acopera cele cinci mari competente din programa scolara si domeniile de continut asociate acestora: Comunicarea orala, Lectura, Redactarea, Elemente de constructie a comunicarii si Elemente de interculturalitate. Aceasta structura lineara este justificata de faptul ca auxiliarul de fata va fi utilizat ca o completare si o consolidare a lectiilor din manualul pentru care fiecare profesor a optat, iar parcurgerea lui trebuie sa se plieze firesc pe ordinea unitatilor din manual, fara a bulversa elevul. Fiecare capitol este introdus printr-o secventa de Repere metodologice - In atentia profesorului!, constand in decupajul din programa scolara careia ii corespunde, in scopul unei articulari firesti a activitatilor de invatare propuse de noi cu obiectivele fiecarei lectii proiectate de profesor.
Un prim element de noutate al lucrarii de fata il reprezinta organizarea capitolelor dupa un algoritm metodologic care presupune mai multe forme de invatare: Lucru in clasa. Propuneri de activitati moderate de profesor; Exercitii de rezolvat in clasa. Lucru independent - in atentia elevului; Exercitii de rezolvat in clasa. Lucru in perechi sau in echipe; Exercitii de fixare a noilor continuturi si de exersare a competentelor dobandite. Lucru pentru acasa – in atentia elevilor si a parintilor; Exercitii de performanta. Lucru suplimentar – pentru concursuri scolare si olimpiade; Recapitulare. Lucru in clasa.
Al doilea element de noutate - absolut util in contextul incurajarii evaluarii motivante/a autoevaluarii, precum si al implicarii active a parintilor in monitorizarea progresului scolar al elevului – il reprezinta plasarea la finalul fiecareia din secventele de invatare a unei Fise de evaluare (completata de profesor pentru fiecare elev in parte), a unei Fise de autoevaluare (completata de elevul insusi), respectiv a unei Fise de apreciere din partea parintilor (completata de parinti pe baza observarii comportamentului elevului in raport cu temele si cu scoala). In plus, cele 20 de teste sumative insotite de repere de raspuns care incheie cartea completeaza tabloul didactic al Caietului de lucru pentru clasa a V-a, oferindu-i elevului prilejul de a parcurge transversal si gradual toate etapele invatarii, fiecare fiind ordonat in trei „momente” - Fii atent la text!, Fii exact!, Fii creativ! – care armonizeaza cele trei dimensiuni ale disciplinei: limba, comunicare, literatura.
Prin urmare, Caietul de lucru pentru clasa a V-a este o invitatie prietenoasa si profesionista de patrundere in neasteptata lume a literaturii, de descoperire logica, interactiva si constienta a resurselor variate ale comunicarii, de intoarcere a copilului la bucuria de a invata.
Calatorie placuta, dragi elevi!