Romanul Micul print, al scriitorului si aviatorului francez Antoine de Saint-Exupéry, a aparut mai intai la editura Reynal&Hitchcock din New York, in engleza si in franceza, la 6 aprilie 1943, iar mai apoi la editura Gallimard din Franta, in noiembrie 1946.
Micul Print a fost votata drept cea mai buna carte a secolului al XX-lea in Franta. Una din cele mai raspandite carti din lume, a fost tradusa in trei sute saizeci si una de limbi, inclusiv in Braille, vanzandu-se in aproape doua milioane de exemplare anual, cu un total de vanzari de peste 140 de milioane de exemplare in toata lumea. Astfel, a devenit una dintre cele mai bine vandute carti publicate vreodata si a doua carte cea mai tradusa in lume, dupa Biblie.
Micul Print este povestea poetica, cu ilustratii in acuarela realizate de autor, a unui pilot naufragiat in desert care intalneste un tanar print cazut pe Pamant de pe un mic asteroid. Povestea este filosofica si include critici sociale, dar si remarci pe marginea naturii umane si a ciudateniei lumii adulte. Aceasta fabula pentru adulti reprezinta, conform unei analize, o alegorie a vietii lui Saint-Exupéry - cautarea certitudinilor si a pacii interioare in copilarie, misticismul si credinta sa in curajul omenesc si in fraternitate, dragostea adanca pentru sotia sa, Consuelo, dar, in acelasi timp, si o aluzie la caracterul relatiei lor.
Desi in aparenta este stilizata ca o carte pentru copii, Micul print reprezinta un adevarat fenomen cultural de mai bine de sapte decenii.
“Nu exista varsta pentru a citi Micul print. Cu siguranta insa, intelegerea profunda pe care o revarsa asupra unei minti de copil este in stare sa ii reconfigureze gandirea astfel incat sa fie mai orientat catre inima sa, sa intrevada absurdul in viata si sa isi ude trandafirul din gradina inimii. Este o lectie atat de importanta, incat oamenii au ajuns sa colectioneze aceasta carte in biblioteca personala in toate limbile in care s-a publicat. Aceasta este o carte pe care Antoine de Saint-Exupery o ofera tuturor natiunilor si, cum nu se incadreaza spatial sau temporal in nicio norma, lasa libera interpretare sa cugete asupra adevarului. De fapt, pentru noi, cei mari, naivitatea micului print nu este reconcilianta, ci transanta si ne obliga sa vedem adevarul deceptionant al blazarii umanitatii. Pentru un copil, insa, este un inceput de inflorire fenomenal, pe care il recomand ca pe cel mai frumos parfum de roza.” (Sergiu Marinescu)