Matematica 1225 de probleme pentru micii matematicieni din clasele I-IV
La cererea unui numar insemnat de solicitanti: elevi, invatatori, profesori, parinti etc. ne-am decis sa elaboram prezenta lucrare pentru a pune la dispozitia micilor matematicieni din ciclul primar un numar insemnat de probleme semnificative care sa-i dirijeze spre performanta in matematica. in primii ani de activitate noi, autorii, am intampinat dificultati in rezolvarea prin metode adecvate, a problemelor de aritmetica. Ca si in prezent, atunci, studiile universitare se axau pe aspecte pur teoretice, cele metodice, erau marginalizate. Am avut sansa de a intra in posesia unor manuale pentru liceele pedagogice care abordau metodic, metodele de rezolvare a problemelor de aritmetica, fara a apela la suportul algebric, contraindicat dupa parerea noastra micului matematician la care predomina gandirea concreta. Speram, ca lucrarea, sa constituie un instrument util si eficient la dispozitia parintilor si chiar a bunicilor care intervin, de regula, in sprijinirea micului matematician sa abordeze problemele specifice varstei lor, deoarece majoritatea dintre ei nu au avut in scoala cunostinta de metodele aritmetice, apeland din plin la suportul algebric: necunoscute, ecuatii, sisteme de ecuatii etc. Fiecare capitol al lucrarii contine pe langa prezentarea notiunilor trebuitoare, probleme rezolvate si comentate, urmate de un numar corespunzator de probleme propuse spre rezolvare, probleme semnificative, selectate cu multa grija, pentru a cuprinde toata gama de enunturi a programei scolare in vigoare, specifice concursurilor scolare pentru elevii din ciclul primar. Lucrarea contine in final 104 variante de subiecte date la diverse concursuri din tara la clasele primare, cu modele de abordare specifica a solutiilor si raspunsurilor. La sfarsitul lucrarii utilizatorii pot consulta indicatii, comentarii sau raspunsuri la problemele propuse si bareme de notare si evaluare. Lucrarea constituie un auxiliar eficient in activitatea la clasa, dar si in cea independenta a elevului, ea raspunde cerintelor invatamantului modern ce are in primul rand menirea sa stimuleze gandirea logica, perspicacitatea, atentia si in final, creativitatea. Diversitatea problemelor propuse si rezolvate pot contribui din plin la formarea conceptelor specifice studiului matematicii in ciclul primar, fiind concepute sa conduca la formarea deprinderilor micului matematician de a aborda unele situatii din cotidian si chiar a unor probleme interdisciplinare, unele sub forma de joc, incat sa transforme procesul de invatare intr-o activitate dinamica, atractiva si recreativa. Lucrarea se adreseaza in egala masura „micilor matematicieni“, dar si elevilor de la liceele pedagogice, invatatorilor si profesorilor precum si parintilor, a tuturor factorilor care influenteaza formarea gandirii matematice la cele mai fragede varste, a gandirii logice, atat de necesara in abordarea a numeroase domenii de activitate de mai tarziu, unele chiar nebanuite. in final, va sfatuim sa urmati indemnul lansat de Nansen care ne-a calauzit permanent si pe noi, autorii, in intreaga activitate de performanta cu „debutantii“ in ale matematicii.