Consiliere si dezvoltare personala manual pentru clasa a VII-a Editia 2024
Acest manual scolar este realizat in conformitate cu Programa scolara aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3393/28.02.2017.
Manualul este conceput in conformitate cu sugestiile metodologice si de continut ale programei scolare pentru disciplina Consiliere si dezvoltare personala pentru clasa a VII-a (aprobata prin O.M. nr. 3393/28.02.2017). Parcursul de invatare oferit in manual este configurat de cele cinci dimensiuni ale dezvoltarii personalitatii elevului de clasa a VII-a: autocunoastere, dezvoltare socio-emotionala, managementul invatarii, managementul carierei si adoptarea unui stil de viata sanatos. Cele cinci dimensiuni sunt abordate in 32 de lectii distribuite in patru unitati tematice – Autocunoastere si stil de viata sanatos si echilibrat, Dezvoltare socio-emotionala, Managementul invatarii, Managementul carierei – , in care competentele generale si specifice au fost integrate cu activitatile de invatare si continuturile din programa. Fiecare unitate se deschide cu o imagine, un motto, o lista a continuturilor si sumarul lectiilor. Mesajul metaforizat in titlul fiecarei lectii, impreuna cu imaginile sugestive sunt elemente care contribuie in mod relevant la conturarea unui parcurs de invatare sub semnul cunoasterii si al autocunoasterii.
Cele patru unitati, cu titluri sugestive pentru continutul abordat, cuprind lectii numerotate ascendent si in simbioza tematica. Se asigura astfel un traseu de invatare coerent, care ne dorim sa provoace curiozitatea si interesul elevilor pentru o invatare cu sens, bazata pe achizitii necesare unei transformari durabile si unei dezvoltari armonioase. Toate unitatile se finalizeaza cu o secventa de (auto)evaluare, construita intr-un mod prietenos, astfel incat sa fie constientizate etapele parcurse si transformarile survenite. Fiecare lectie are un titlu sugestiv, fiind construita din secvente bine definite, care se vor desfasura in clasa. Activitatile propuse in lectii vizeaza lucrul individual, in perechi si in grup, asigurandu-se un traseu de invatare care contribuie, in mod progresiv, atat la dezvoltarea autonomiei, cat si a cooperarii in invatare. Metodele complementare de evaluare utilizate in acest manual sunt: portofoliul (in format letric si/sau electronic), proiectul, atelierul, observarea sistematica a activitatii si a comportamentului elevilor (prin liste de control, fise de observare, scari de apreciere/verificare, chestionare, cum ar fi, de exemplu, la paginile 17, 21, 35, 36, 41, 49, 60, 64, 88, 92), investigatia, autoevaluarea.